środa, 15 marca 2017

"U4 KORIDWEN"



Atakujący opony mózgowe filowirus krwotoczny U4 nieustannie zbiera krwawe żniwa.  Sieje spustoszenie, zabija wszystkich z małymi wyjątkami. Początkowo wywołuje osłabienie organizmu, migreny, astenię i paraliże, po których dochodzi do gwałtownego krwawienia, zawsze wykańczającego ofiarę.  Ponad 90% światowej populacji uległo zagładzie. Pozostali nieliczni. Nastolatkowie między 15 a 18 rokiem życia. Świat się skończył, a oni nadal żyją. Skazani tylko na siebie. Czy uda im się przetrwać? 


"Koridwen,
Jeżeli czytasz ten list, to znaczy, że osiągnęłaś piętnaście lat, celtycki wiek dojrzałości. Czas więc na Ciebie. Musisz wybrać, czym będzie Twoje życie. Jesteś wystarczająco inteligentna, żeby wiedzieć, że decyzje nie zapadają tylko wówczas, gdy mamy piętnaście lat. Masz już pewną historię, która zaczęła się jeszcze przed Twoimi narodzinami."

Koridwen, główna bohaterka, dostała swoje oryginalne imię na cześć celtyckiej bogini i czarodziejki Cerridwen. Podobnie jak pozostali tytułowi bohaterowie serii U4, Koridwen jest Ekspertem w grze komputerowej Warriors of Time. Ostatni dzień przed apokalipsą dostała komunikat od mistrza gry - Khronosa. Zwoływał on wszystkich Ekspertów gry do Paryża. Dał im nadzieję na uratowanie świata i odwrócenie strat przez możliwość przeniesienia się w czasie. Czy Koridwen pogodzi się ze swoim przeznaczeniem? Czy uratuje świat? A może komunikat okaże się zwykłym żartem?


"Odtąd jestem sama na świecie."

U4 to seria czterech powieści napisanych przez czterech autorów. Moje drugie i mniej udane spotkanie. Książka chwilami mnie wręcz nudziła. Bardzo cieszyłam się, że powrócę do świata, którym "zauroczyłam" się w "U4 Jules", a miałam wrażenie, że znów czytam to samo... 

Postać Koridwen - rewelacja. Nastoletnia dziewczyna, która zostaje sama, a mimo to wykazuje ogromną chęć przeżycia i jest niesamowicie silna zarówno psychicznie jak i fizycznie. Sama w piekle - świecie pozbawionym zasad, w którym aż roi się od niebezpieczeństw. Jednak nie tylko główna bohaterka zasługuje na uznanie. Bohaterowie drugoplanowi to również w większości wzory godne naśladowania. Oczywiście znajdą się też "czarne owce" - przecież w postapokaliptycznym świecie człowieczeństwo zostaje wystawione na próbę. Próbę, którą nie każdy przechodzi wzorowo...

Nie jest tak, że książka mi się nie podobała. Całym sercem kocham takie klimaty, bohaterowie i postapokaliptyczny świat zostały wykreowane mistrzowsko i bardzo realistycznie, ale zabrakło mi efektu wow. Zabrakło mi powiewu świeżości, jakiejś oryginalności, czegoś, co wyróżniłoby tę książkę na tle innych z serii U4. Mam cichą nadzieję, że może w kolejnych częściach to odnajdę.  

Podsumowując, "U4 Koridwen" to dobra młodzieżówka postapo, mimo że momentami dość nużąca. Książka zawiera wszystkie najważniejsze elementy postapokaliptycznego świata. Autor doskonale ukazał walkę o przetrwanie, uczucia i emocje towarzyszące bohaterom. Sięgnijcie po książkę i sprawdźcie, czy poradzilibyście sobie w świecie opanowanym przez filowirusa U4.


Za możliwość klimatycznej lektury dziękuję


1 komentarz:

  1. O książkach z tego uniwersum (bo serią nie można nazwać czterech książek, które mają tę samą fabułę) dużo czytałam, w większości to były dobre opinie (chociaż prawie każdy narzekał na to, że książki powielają tę samą fabułę) i ostatecznie jestem pewna, że chcę przeczytać wszystkie cztery, ale chyba zacznę od Julesa, w końcu to obojętne XD

    Pozdrawiam :*
    ksiazki-mitchelii.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Pisząc komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych.