sobota, 13 lutego 2016

Nie było TO Złem, nie było też Dobrem...





Stary Kuźmiuk pierwszy zobaczył TO. "Potem TO pojawiało się i w opowieściach innych ludzi. Nie wiedzieli jak właściwie TO nazwać. Nie było TO Złem, nie było też Dobrem.

Podinspektor Michał Lorenz prowadzi przedziwne śledztwo - historia opętanego miasteczka, egzorcyzmy...

Policja w Gorzkowie. To tu trafił utalentowany gliniarz stołecznej policji po niespodzianej, tragicznej śmierci żony.
Ewa Jodłowska zaginęła 20 kwietnia. Jej głowę podczas pracy w lesie znalazł kolega ze szkolnej ławki. Niestety reszty jej ciała nie odnaleziono.
38-latka bez pamięci zakochała się w nowym wikarym. Nie zważała na rodzinę: męża i syna, plotki w pracy. Coś ciągnęło ją do tego mężczyzny i już. Poświęcona diabłu - takiej treści napis umieszczono na tabliczce ją piętnującej. Ksiądz Alfred popełnił zamobójstwo. Lorenz próbuje wyjaśnić przyczyny śmierci kobiety, czyta jej pamiętnik, przesłuchuje kolegów z pracy, rodzinę. Chce wyjaśnij okoliczności, które doprowadziły do tragicznego finału. Rysuje portret psychologiczny obojga.

Jaki obraz bohaterów przedstawia autor?

Ewa - nieszczęśliwa nimfomanka, potrzebująca wrażeń kobieta

Alfred- ksiądz, ale też mężczyzna z krwi i kości, którego rozsadzają takie same namiętności.  

Tych dwoje połączyło coś, co dało początek wielkiemu nieszczęściu. Ludzie w miasteczku wyczuwali to napięcie, zaczęła narastać histeria z opanowaniem Gorzkowa przez złe moce. W dziwnych okolicznościach zaczęło dochodzić do samobójstw. Wcześniej denaci dostawali histerii - krzyczeli, że widzą diabła, pozostawiali dziwne listy...

Policji mimo ogromnych starań nie udaje się powstrzymać serii morderstw. W lokalnej prasie zaczynają się pojawiać nagłówki:"Nieudolność policji rozochociła potwora z Gorzkowa?"

Jaki będzie finał tej przedziwnej historii? Czy Michałowi Lorenzowi i jego kolegom uda się zakończyć śledztwo? Komu grozi największe niebezpieczeństwo? Czym jest TO? 

"Opętanie" Ludwiga Thora to książka, w której widać zaangażowanie autora jako reportera kryminalnego. To dobrze opowiedziana historia nieszczęśliwych, dziwnych wydarzeń "Gdzieś TAM w Polsce" - Gorzkowie - mieście jakich w naszym kraju wiele. Mieszkańcy żyją tu swoimi problemami, ale także problemami innych. Gorycz dnia codziennego widoczna jest wszędzie. Tu każdy ma jakieś nieszczęście. Nazwa Gorzków - oddaje smak małomiasteczkowych klimatów. 

Styl pisarski Ludwiga Thota przypadł mi do gustu. Prostota, liczne dialogi, typowe słownictwo Polaków - emocjonalne, wulgarne, oddaje klimat zaistniałej sytuacji. Autor nie poskąpił też erotyzmu. Bohaterowie są nim nabuzowani i to on w większości jest przyczyną głównych nieszczęść. 

"Opętanie" to bardzo dobry kryminał, który zaciekawi nawet wybrednego czytelnika. Wartka akcja, narastające napięcie sprawiają, iż tę książkę się po prostu pożera! 


Za możliwość lektury dziękuję





 

10 komentarzy:

  1. O rany! :D
    Kolejna książka, którą koniecznie muszę przeczytać! :D
    Ciekawa recenzja, która zachęca do sięgnięcia po tę pozycję.
    Jestem zaciekawiona, o co tak na prawdę chodzi w tej historii ;-)
    Pozdrawiam cieplutko :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Starałam się nie pisać za dużo, to zepsułoby całą zabawę! :)
      Przeczytaj i koniecznie daj znać jak wrażenia :)

      Usuń
  2. zobaczę następnym razem czy jest w bilbiotece :D/Karolina

    OdpowiedzUsuń
  3. Trzeba sięgnąć!
    Wprawdzie kryminały chciałam zacząć od pana Mroza, ale naprawdę intryguje mnie okładka i opis.
    A Twoja recenzja zaciekawia jeszcze bardziej!
    I nie jest jakimś okrojeńcem, tylko po prostu jest super długą opinią! Wielki szacunek z mojej strony ♥♥♥
    Pozdrawiam,
    Izzy
    Z książkami przy kawie

    OdpowiedzUsuń
  4. Kolejna książka, którą muszę przeczytać!
    Dużo recenzji, różnych, świetnych książek, a czasu tak mało :(
    Co do "Opętania" okładka jest dość intrygująca, dlatego jestem pewna, iż niedługo trafi ona w moje ręce.
    Pozdrawiam, Kinn.
    http://zagubieni-w-ksiazkach.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Kurcze, ostatnio dodajesz recenzję samych kryminałów czy thrillerów, przez co moja lista 'do przeczytania' ciągle się rozrasta, a Opętanie trafia na tą listę, koniecznie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem fanką wszelkich kryminałów, powieści detektywistycznych i thrillerów więc i tę książkę przeczytam z dużą przyjemnością. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam kryminały, więc na pewno sięgnę po tę książkę. Szybka akcja, ciągłe napięcie - zapowiada się naprawdę dobrze ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Jak kryminał, to zdecydowanie coś dla mnie, a jak wciągający to już zupełnie moja bajka :) Pozdrawiam
    ksiazkowy-termit.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Ostatnio coraz częściej wpadam na kryminały. Nigdy nie byłem ich wielkim fanem. Może czas to zmienić...
    Pozdrawiam
    Zając
    Zajęcza Nora

    OdpowiedzUsuń

Pisząc komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych.